Provinciale rol
Goed openbaar vervoer is een essentiële voorwaarde om de provincie de komende decennia bereikbaar en leefbaar te houden. Het levert bovendien een bijdrage aan klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen en laat de economie verder groeien. En het houdt regio's aantrekkelijk om te wonen, werken, leren, ondernemen en bezoeken. Om goed OV te waarborgen werkt de provincie, samen met bijvoorbeeld andere OV-autoriteiten, de NS en de regio aan de verdere uitwerking van maatregelen op het gebied van OV-bereikbaarheid, ketenmobiliteit en knooppuntontwikkeling (de Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland). Dit in samenhang en afstemming (vanuit een integrale blik op het OV-netwerk) met het Multimodaal Toekomstbeeld MRA en het Regionaal OV Toekomstbeeld.
In de rol van concessiebeheerder waarborgt de provincie de inzet van het openbaar vervoer (busvervoer).
De provincie is opdrachtgever (concessieverlener) voor het regionale busvervoer in 3 concessie(gebieden) : Gooi en Vechtstreek, Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord. De Vervoerregio Amsterdam is verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de gebieden Zaanstreek-Waterland, Amstelland Meerlanden en Amsterdam.
- Waarborgen van de inzet van het openbaar vervoer (busvervoer) en goed concessiebeheer.
- Een stabiel lijnennet voor de komende jaren.
- Optimaliseren van OV-knooppunten en –ketens.
- Het openbaar vervoer toegankelijk houden.
- Het samen met de vervoerder uitvoeren van de huidige 3 concessies. Het voorzieningenniveau wordt hierbij zoveel mogelijk gelijk gehouden aan het niveau van 2023.
- Een start maken met de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding van de concessies Haarlem-IJmond en Noord Holland Noord.
- Het voorbereiden van aansluitingen voor zero-emissie-laadinfrastructuur voor de concessies Noord-Holland Noord en Haarlem/IJmond. Hierdoor zijn deze bij de start van de nieuwe concessies (in 2027/2028) beschikbaar om een volledige zero-emissie-exploitatie mogelijk te maken.
- Het aanpassen van de OV-vervoerplannen om het wegvallen van de Beschikbaarheidsvergoeding Openbaar Vervoer en Transitievangnet Openbaar Vervoer op te kunnen vangen.
- Een herijking van het mobiliteitssysteem in Noord-Holland Noord.
- Het opstellen van een ambitie Publieke Mobiliteit.
- Het bijstellen van de onderzoeksagenda vervolg Regionaal OV Toekomstbeeld 2040.
- Onderzoeken hoe de provincie, samen met de Vervoerregio Amsterdam, een vervolg kan geven op fase 3 van de BRT-studie Haarlem-Schiphol-Amsterdam, bijvoorbeeld door te starten met ‘quick wins’ op het traject.
- Het uitvoeren van een verkenning naar innovaties vanuit smart mobility in het openbaar vervoer.
- Het uitvoeren van projecten uit het programma OV-knooppunten en Ketenaanpak (Regionale Ontwikkelagenda Noord-Holland).
- Onderzoek naar inzet van nachtbussen.
- Nauwer samenwerken met Vervoerregio Amsterdam om openbaar vervoer slimmer te organiseren en investeringen in infrastructuur beter op elkaar te laten aansluiten.
- De hubstrategie verder uitwerken. Hierbij ligt de nadruk op het verbeteren van de ontsluiting per openbaar vervoer in het landelijke gebied.
- Invulling geven aan het convenant landelijke OV-toegankelijkheid (bestuursakkoord Toegankelijkheid OV van 7 november 2022).
- Het uitwerken van nieuw beleid met betrekking tot betaalbaarheid van het OV (samen met Vervoerregio Amsterdam) in combinatie met het nieuwe OV-betalen (EMV).
- De instroom van de nieuwe buurtbussen in de concessie Noord-Holland Noord.
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000) | ||||||
Openbaar vervoer waarborgen | Rekening 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | |
Totaal lasten | 61.948 | 78.826 | 65.727 | 64.576 | 64.488 | 64.406 | |
Totaal baten | -4.315 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 57.633 | 78.826 | 65.727 | 64.576 | 64.488 | 64.406 | |
Stortingen | |||||||
4.2 | Reserve Openbaar Vervoer Projecten | 67 | 67 | 67 | 67 | 67 | 67 |
Onttrekkingen | |||||||
4.2 | Reserve Openbaar Vervoer Projecten | -230 | -16.356 | -2.386 | -536 | -451 | -217 |
Resultaat | 57.470 | 62.536 | 63.408 | 64.107 | 64.104 | 64.256 |
- In het Coalitieakkoord is € 100.000 per jaar structureel beschikbaar gesteld om te investeren in nachtbussen, met name voor jongeren, van en naar uitgaanslocaties in het buitengebied.
- Het verschil tussen de lasten 2023 en 2024 bestaat voornamelijk uit de eenmalige bijdrage voor investeringen in busmaterieel. In verband hiermee is de onttrekking aan de reserve in 2023 eenmalig verhoogd.
Koppeling Brede Basismonitor
Voor beleidsdoel 4.2 Openbaar vervoer waarborgen zijn in de Brede Basismonitor de volgende indicatoren opgenomen: