Bereikbaarheid

Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden

Provinciale rol

De provincie heeft de wettelijke zorgplicht voor de kapitaalgoederen. De provincie is eigenaar en wegbeheerder van circa 650 kilometer wegen, 50 kilometer busbanen en 250 kilometer vaarwegen. Langs een groot deel van deze N-wegen liggen fietspaden (circa 380 kilometer) die eigendom van de provincie zijn. Op deze infrastructuur beheert de provincie ongeveer 590 kunstwerken, zoals bruggen, sluizen, tunnels en ecoducten. Naast het beheren en onderhouden van de infrastructuur, vervangt en verbetert de provincie bestaande infrastructuur. Verder ontwikkelt ze waar nodig nieuwe infrastructuur om de bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid te behouden of te verbeteren.

  1. Vervangen, verbeteren en uitbreiden van de provinciale infrastructuur, maar ook het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten en het verbeteren van openbaarvervoerhaltes. Dit binnen de opgestelde beleidskaders en kwaliteitseisen die worden vastgelegd in de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) 2024-2027.
  2. Duurzame en circulaire bouw en aanleg van de eigen projecten.
  3. In stand houden en beheren van provinciale infrastructuur.
  4. Efficiënter gebruik van het wegennet door middel van innovatieprojecten, waaronder smartmobilitytoepassingen in samenwerking met partners.
    1. Uitvoering geven aan het Integraal meerjarenprogramma infrastructuur 2022-2029 (iMPI). Hieronder valt het uitvoeren van projecten in studie- en realisatiefases. Voor komende jaren zijn in ieder geval meerdere oevertrajecten, kunstwerken en remmingswerken voorzien voor het doorlopen van de studiefase. In 2024 zitten een twintigtal projecten in de realisatiefase, waaronder meerdere kunstwerken, oevertrajecten, HOV-verbindingen en wegreconstructies of groot onderhoud.  
    2. Het actualiseren en bijstellen van het iMPI.
    1. Op basis van inspectieonderzoeken worden noodzakelijke oeververvangingsprojecten uitgevoerd. De vervangingsprojecten zijn aanbesteed aan 1 partij, waarbij duurzaamheid het belangrijkste criterium van de samenwerking is. Daar waar kansen zijn worden natuurvriendelijke oevers toegepast om die biodiversiteit en waterkwaliteit te bevorderen.
    2. In het kader van circulair heeft de provincie IFD (Industrieel, Flexibel en Demontabel) ontwikkeld. De provincie draagt bij aan het implementeren (in eigen projecten) van verschillende IFD-specificaties voor kunstwerken, zoals vaste en beweegbare bruggen.
    3. De provincie initieert uitwisseling van en handel in grote gebruikte bouwonderdelen (gebruikte betonliggers) voor toepassing in het areaal. 
    1. Om de infrastructuur te beheren en in stand te houden wordt vast en variabel onderhoud uitgevoerd. Het onderhouden van het provinciaal areaal wordt per gebied uitgevoerd door aannemerscombinaties. Dit gebeurt aan de hand van de gebiedscontracten. Een totaaloverzicht van de gebiedscontracten en alle lopende variabele onderhoudsprojecten is te vinden in het iMPI.
    2. Jaarlijks vindt een inspectie van de oeverconstructie plaats. Ook worden de vaarwegen gepeild om te zien of deze nog voldoen aan het vaarwegprofiel. Zo nodig worden de vaarwegen gebaggerd. 
    3. Het gebiedscontract Kop van Noord-Holland wordt opnieuw aanbesteed.

4.1  Voor smart mobility vinden in 2024 de volgende activiteiten plaats:

  • Op basis van data actieve mobiliteit (lopen, fiets) en het reguleren van logistieke stromen verder stimuleren.
  • Verkennen van verdere automatisering van het openbaar vervoer, het versnellen van in- en uitstappen met slimme technieken, en het optimaliseren van ketenreizen. 
  • Een strategie opstellen voor de ontwikkeling van hubs, knooppunten en het reizen via verschillende modaliteiten in een keten. Samen met gemeenten verkent de provincie de mogelijkheden voor toepassing en realisatie daarvan.  
  • Optimaliseren van de bereikbaarheid en actieve mobiliteit rond hotspots (evenementen, recreatiegebieden) en tijdens werkzaamheden. 
  • Opzetten van scenariostudie(s) en trendanalyses en dit uitwerken in de routekaarten van het transitiepad smart mobility. 

4.2    Samen met de TU Delft ontwikkelt de provincie levensduur verlengende innovaties. Daarnaast   realiseert de provincie een biodynamische oever waarbij natuurlijke, levende gewassen   worden gebruikt in plaats van harde (dode) materialen, Ook werkt de provincie aan mossen op   beton als bescherming.

Beleidsdoel

(Bedragen x € 1.000)

Infrastructuur verduurzamen, verbeteren en in stand houden

Rekening  2022

Begroot 2023

Begroot  2024

Begroot  2025

Begroot  2026

Begroot  2027

Totaal lasten

96.852

132.885

122.158

127.474

125.213

122.231

Totaal baten

-7.562

-15.669

-6.078

-15.536

-15.134

-7.372

Saldo van baten en lasten

89.290

117.216

116.080

111.938

110.079

114.859

Stortingen

4.4

Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur

21.034

20.074

19.574

7.464

7.464

7.464

4.4

Resv. Investeringen wegen

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten Vervangingsinvesteringen Kunstwerken (VIK)

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten OV

23.756

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten Wegen

15.806

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Groot Onderhoud Wegen

20.278

24.937

22.199

22.721

23.440

26.273

4.4

Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen

7.356

8.357

12.357

6.357

6.507

8.357

4.4

Reserve Kapitaallasten Vaarwegen

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Innovatieprojecten Mobiliteit

7.195

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten

1.703

0

0

0

0

0

Onttrekkingen

4.4

Reserve Ontwikkelen Provinciale Infrastructuur

-60.474

-3.291

-1.450

-1.450

-950

-950

4.4

Resv. Investeringen wegen

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten Vervangingsinvesteringen Kunstwerken (VIK)

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Kapitaallasten OV

0

-59

-1.655

-1.655

-2.054

-2.054

4.4

Reserve Kapitaallasten Wegen

-132

-151

-641

-703

-873

-873

4.4

Reserve Groot Onderhoud Wegen

-17.489

-30.878

-31.057

-21.410

-12.613

-12.755

4.4

Reserve Groot Onderhoud Vaarwegen

-8.202

-8.979

-11.375

-5.307

-5.106

-2.687

4.4

Reserve Kapitaallasten Vaarwegen

0

0

0

0

0

0

4.4

Reserve Innovatieprojecten Mobiliteit

-3.470

-4.146

-3.582

-2.224

-187

-35

4.4

Reserve Kapitaallasten Innovatieprojecten

0

-432

-285

-717

-717

-717

Resultaat

96.653

122.648

120.164

115.013

124.989

136.882

  • In het coalitieakkoord is met ingang van 2025 een bedrag van € 1 miljoen extra beschikbaar gesteld voor instandhouding (vervanging, beheer en onderhoud) van de infrastructuur. Dit bedrag neemt in de daaropvolgende jaren toe met € 1 miljoen per jaar. Hiernaast is in het coalitieakkoord vanaf 2025 een bedrag van € 0,5 miljoen beschikbaar voor kapitaallasten van investeringen in nieuwe infrastructuur (lopende projecten iMPI). Dit bedrag neemt in de daaropvolgende jaren toe met € 0,5 miljoen per jaar.  
  • De lasten voor verduurzamen, verbeteren en instandhouden van de provinciale infrastructuur worden meerjarig geprogrammeerd. Deze programmering zorgt voor een wisselend verloop van de begrote lasten en de begrote onttrekkingen aan de reserves Groot onderhoud Wegen en Groot onderhoud Vaarwegen.
  • De investeringen worden toegelicht in hoofdstuk 4 van deze begroting (onder 4.3.3).

Koppeling Brede basismonitor

Voor beleidsdoel 4.4 Infrastructuur verduurzamen en verbeteren zijn in de brede basismonitor de volgende indicatoren opgenomen:

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2023 15:26:09 met de export van 09/11/2023 15:13:27