Ruimte en Wonen

Versnellen en programmeren woningbouw

Provinciale rol

De provincie treedt op als regisseur van de woningmarkt en vervult een aanjagende rol in de woningbouwproductie en de integrale ontwikkeling van OV-knooppunten. De provincie treedt daarnaast op als kennismakelaar en verbinder tussen partijen en draagt zorg voor actuele informatievoorziening over onder andere de woningbehoefte, plancapaciteit, woonzorggegevens, arbeidsplaatsen en mobiliteitsgegevens in Noord-Holland.

  1. Een passende woning voor iedereen. De provincie maakt in de regionale woningbouwprogrammering afspraken over voldoende plancapaciteit en bouwlocaties, voldoende betaalbare huizen en ruimte voor doorstroming, zowel in het koop- als huursegment.
  2. Een extra impuls geven aan cruciale integrale gebieds- en knooppuntontwikkelingen die nodig zijn voor het behalen en bespoedigen van de woonopgave, in samenhang met werkgelegenheid en bereikbaarheid.
  3. Inzicht krijgen in de effecten (financieel, speculatie, administratieve last en draagvlak) van de inzet van actief grondbeleid door het uitvoeren van 2 pilotprojecten.
  4. Ondersteunen van gemeenten voor het versnellen van de woningbouw.
  5. Kennisontwikkeling van en onderzoek naar woningbouw, regionale afspraken en knooppuntontwikkeling ter ondersteuning van gemeenten en het monitoren van de provinciale doelstellingen. Verder wil de provincie zorgen voor kennisuitwisseling tussen overheden, marktpartijen, corporaties en andere stakeholders.
  6. Het actief stimuleren van circulair en biobased bouwen.

1.1  De provincie stelt een woonagenda op. Hierin worden de activiteiten voor de komende 4 jaar uitgewerkt.
1.2   De provincie werkt de woondeals uit op de thema’s betaalbaarheid, aandachtgroepen en woningen voor ouderen. Ook worden samen met marktpartijen, woningcorporaties en gemeenten regionale en deelregionale versnellingstafels georganiseerd.
1.3   Op basis van een woonakkoord kunnen gemeenten subsidie aanvragen voor regionale projecten of onderzoeken.
1.4   De provincie zoekt samen met gemeenten naar oplossingen voor het tekort aan woningen voor doelgroepen via mogelijkheden voor flexwoningen en tijdelijke woningen. Daarnaast biedt de provincie gemeenten ruimte om een deel van de woningvoorraad beschikbaar te houden voor inwoners met een economische of maatschappelijke binding met hun gemeente.
2.1   De provincie werkt het Investeringskader Woningbouw Ontwikkeling nader uit en stelt een uitvoeringsagenda Investeringskader Woningbouw Ontwikkeling op met betrekking tot de cruciale integrale gebieds- en knooppuntontwikkeling.
2.2   De provincie stelt subsidie beschikbaar voor het Stadsmakersfonds.
2.3   De provincie werkt samen met partners aan regionale actieprogramma’s voor de integrale ontwikkeling van knooppunten, maatregelen op het gebied van OV-bereikbaarheid en ketenmobiliteit. Het hieraan gekoppelde pakket voor maatregelen voor Noord-Holland Noord op het gebied van ketenreis leidt tot enkele subsidieaanvragen voor kleinere concrete projecten.
3.1   De provincie start met 1 van de 2 pilots op het gebied van actief grondbeleid.
4.1   Het gericht inzetten van de flexibele schil met extra ambtelijke capaciteit, de bouwambassadeur, de kernteams versnelling, de OV-knooppuntenaanpak en subsidie voor financiële knelpunten. Ook ondersteunt de provincie aanvragen voor rijkssubsidies door middel van kennis en/of cofinanciering.
5.1   De provincie stelt de jaarlijkse Monitor OV-knooppunten op en actualiseert het dashboard en de viewer van OV-knooppunten. Daarnaast voert de provincie de datastrategie OV-knooppunten uit.
5.2   De provincie zorgt voor een actuele informatievoorziening over onder andere woningbehoefte, plancapaciteit en woonzorggegevens. Deze informatie is op het dashboard te vinden. De monitor wordt op een aantal indicatoren uitgebreid, waaronder doorstroming en de woondealafspraken. Ook wordt gewerkt aan het beter aansluiten van de marktpartijen en corporaties op de monitor plancapaciteit.
5.3   Minimaal 2 keer per jaar wordt de klankbordgroep marktpartijen gehouden.
6.1   Voor het circulair en biobased bouwen sluit de provincie aan op marktontwikkelingen. Ook wordt indien nodig fysieke ruimte geboden voor de opslag van circulaire bouwmaterialen.

Beleidsdoel

(Bedragen x € 1.000)

Versnellen en programmeren woningbouw

Rekening  2022

Begroot 2023

Begroot  2024

Begroot  2025

Begroot  2026

Begroot  2027

Totaal lasten

8.302

10.716

16.746

7.456

7.538

8.016

Totaal baten

-337

-220

-6.672

0

0

0

Saldo van baten en lasten

7.965

10.496

10.074

7.456

7.538

8.016

Stortingen

3.2

Reserve Woonbeleid

0

0

0

0

0

0

3.2

Resv. Woningbouw subsidies

4.869

0

0

0

0

0

3.2

Reserve Woningbouw

1.200

1.200

1.200

0

0

0

3.2

Reserve OV-fonds inclusief OV-knooppunten

5.000

6.200

0

0

0

0

3.2

Resv. subsidies OD 3.4.1

5.000

8.000

0

0

0

0

Onttrekkingen

3.2

Reserve Woonbeleid

-1.200

-882

-750

-405

0

0

3.2

Resv. Woningbouw subsidies

-485

-631

-570

-571

-428

-264

3.2

Reserve Woningbouw

-7.170

-2.993

-2.650

0

0

0

3.2

Reserve OV-fonds inclusief OV-knooppunten

-5.172

-9.880

0

0

0

0

3.2

Resv. subsidies OD 3.4.1

-2.405

-2.775

-312

-688

-1.325

-1.962

Resultaat

7.600

8.735

6.992

5.792

5.785

5.790

  • In het coalitieakkoord is € 3 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor de flexibele schil MRA wonen. Vanaf 2025 is in het coalitieakkoord structureel € 1,4 miljoen beschikbaar gesteld voor uitvoeringskosten masterplan wonen. In 2023 is dit bedrag gedekt uit de reserve Woningbouw.
  • Zowel de storting als de onttrekking aan de reserve Subsidies voor OV-knooppunten is in 2023 € 8 miljoen hoger dan in 2024, doordat een subsidie aan de gemeente Haarlem naar die reserve is overgeheveld.
  • De lasten van projecten, die uit het OV-fonds worden gefinancierd, zijn in 2024 € 4,3 miljoen lager dan in 2023. Omdat deze kosten worden gedekt uit de reserve OV-fonds, zijn ook de onttrekkingen in 2024 € 4,3 miljoen lager dan in 2023.
  • Voor de bijdrage aan de flexibele schil ontvangt de provincie van het Rijk (SPUKC210) € 6,6 miljoen. Dit leidt in 2024 tot zowel hogere lasten als hogere baten.

Koppeling Brede basismonitor

Voor beleidsdoel 3.2 Versnellen en programmeren woningbouw zijn in de brede basismonitor de volgende indicatoren opgenomen:

Deze pagina is gebouwd op 09/11/2023 15:26:09 met de export van 09/11/2023 15:13:27