Provinciale rol
De provincie is bevoegd gezag voor het goedkeuren van een Projectplan Waterwet, het bijbehorende milieueffectrapport en de omgevings- en natuurvergunning. De provincie is bovendien bevoegd gezag voor het aanwijzen en normeren van regionale waterkeringen. De provincie houdt toezicht door middel van de jaarlijkse voortgangsrapportages over toetsing en verbetering van regionale waterkeringen door waterschappen. De Europese Richtlijn Overstromingsrisico’s (ROR) verplicht de provincie om data te beheren voor het maken van overstromingsscenario’s. Dit doet de provincie samen met de waterbeheerders en het Rijk
De provincie keurt op verzoek van waterkeringbeheerders een dijkversterkingsplan goed en verleent de bijbehorende natuur- en omgevingsvergunning. Op verzoek van de waterkeringbeheerders wordt het dijkversterkingsplan met de vergunningen gecoördineerd ter visie gelegd.
- De provincie staat voor de uitdaging om de waterveiligheid te waarborgen en aan te passen aan het veranderende klimaat. De provincie koppelt dit aan (andere) ruimtelijke opgaven zo draagt zij bij aan de ontwikkeling en uitvoering van thematische en gebiedsgerichte deltaprogramma’s (Kust, Wadden, IJsselmeergebied, Centraal Holland, Zoetwater, Ruimtelijke Adaptatie) en het Kennisprogramma Zeespiegelstijging (KPZSS).
- De klimaatverandering leidt vaker tot extreme weersomstandigheden met gevolgen voor water en bodem. Hierop anticipeert de provincie – samen met de waterpartners – bij onder andere de inrichting van steden, het landelijk gebied, het reserveren van ruimte en het nemen van maatregelen voor kusten en dijken. Daarbij is de provincie zich bewust van de gevolgen van gebruik van bodem en water in relatie met (toekomstige) schaarste. Hierbij wordt de weg zoals vastgelegd in het Nationale Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie (DPRA) gevolgd.
- Bij dijkversterkingen zet de provincie in op gebiedsgerichte aanpak mèt ontwikkelkansen voor ruimtelijke inpassing en landschappelijke kwaliteit in de aangrenzende gebieden. In 2024 levert de provincie onder meer inhoudelijke en procesmatige bijdragen aan de MIRT-verkenning voor de Programmatische aanpak grote wateren voor de Markermeerkust en het MIRT-onderzoek Wieringerhoek van het Rijk
- De provincie voert de maatregelen (deelprogramma’s overstromingsrisico’s, oppervlaktewater en grondwater) uit zoals in het Regionaal Waterprogramma 2022-2027 is vastgesteld. In 2024 wordt de midterm uitgevoerd. De midterm kan leiden tot aanvullende voorstellen om de gestelde doelen te behalen in 2027.
- In vervolg op de Bouwstenen provinciale aanpak klimaatadaptatie 2019-2023 maakt de provincie voor de periode 2024-2027 een voorstel over haar ambities, aanpak en inzet van instrumenten.
- De nieuwe Landelijke Database Overstromingen (LDO) wordt operationeel en fase 1 van het implementatieplan van het Landelijke Voorziening Overstromingsinformatie (LVO) wordt uitgevoerd.
- De provincie geeft uitvoering aan de Kamerbrief ‘Water-Bodem-Sturend’. Dit doet zij door middel van een programmatische aanpak, waarbij de resultaten van de gebiedsgerichte en thematische aanpak zichtbaar worden. De provincie werkt hierbij samen met haar water en bodempartners.
- De provincie houdt toezicht op de waterschappen en actualiseert in 2024 de nota toezicht waterschappen.
- De provincie wil beter voorbereid zijn op extreme weersituaties. Hiertoe wordt met de regionale partners een studie uitgevoerd om zicht te hebben op de impact en om vervolgens tot voorstellen te komen voor een maatregelenpakket en uitvoeringsplan (2025).
Beleidsdoel | (Bedragen x € 1.000) | ||||||
Beschermen tegen overstromingen en bijdragen aan klimaatadaptatie | Rekening 2022 | Begroot 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | |
Totaal lasten | 3.865 | 23.731 | 6.308 | 2.560 | 1.879 | 1.885 | |
Totaal baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo van baten en lasten | 3.865 | 23.731 | 6.308 | 2.560 | 1.879 | 1.885 | |
Stortingen | |||||||
3.3 | Reserve Meekoppelkansen bij Dijkversterkingen | 50 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Resv. Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling | 0 | 2.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Klimaatadaptatie | 1.500 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onttrekkingen | |||||||
3.3 | Reserve Meekoppelkansen bij Dijkversterkingen | -538 | -22.958 | -2.017 | -672 | 0 | 0 |
3.3 | Resv. Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling | 0 | 0 | -2.400 | 0 | 0 | 0 |
3.3 | Reserve Klimaatadaptatie | -1.546 | -2.734 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat | 3.331 | 2.089 | 1.891 | 1.888 | 1.879 | 1.885 |
- De uitvoering van het project Markermeerdijken vindt grotendeels in 2023 plaats. De lasten in 2023 zijn € 18,5 miljoen hoger dan in 2024. De lasten van dit project worden gefinancierd uit de reserve Meekoppelkansen. De onttrekkingen aan deze reserve zijn in 2024 dan ook navenant lager. De storting van € 2,4 miljoen in de reserve Subsidies Meekoppelkansen bij dijkversterking en kustontwikkeling is een in 2023 ontvangen subsidie. In 2024 wordt dit bedrag besteed en onttrokken aan de reserve.
- De projecten die uit de reserve Klimaatadaptatie worden gefinancierd, worden in 2023 afgerond. Hierdoor zijn de begrote lasten in 2024 € 2,7 miljoen lager dan in 2023. Omdat de lasten uit de reserve worden gefinancierd, is in 2024 geen onttrekking begroot.
Koppeling Brede Basismonitor
Voor beleidsdoel 3.3 Beschermen tegen overstromingen en bijdrage aan klimaatadaptatie zijn in de Brede Basismonitor de volgende indicatoren opgenomen: